10 idéer til, hvad du kan poste på sociale medier

10 idéer til, hvad du kan poste på sociale medier
Laura Riis Frederiksen Laura Riis Frederiksen | Udgivet: 12. februar 2024

Er din virksomhed på sociale medier? Så har du sikkert også opdaget, hvor svært det er at blive set i mængden af indhold. Det er ærgerligt, når du har brugt tid på at lave et opslag eller en video.

Derfor er det vigtigt, at din målgruppe også finder dit indhold interessant. Ved at indtænke dit sweet spot i opslagene, øger du chancen for at gøre dem til en succes.

Her får du serveret 10 gode idéer til generøst indhold, du kan poste på sociale medier.

Det er nemt at producere indhold til de sociale medier.

Det er bare at fyre nogle ord afsted om et eller andet, du ved noget om.

Eller tage telefonen i hånden og filme noget, du synes er vildt spændende.

Det er til gengæld udfordrende at producerer relevant indhold.

Helt konkret bør du dele indhold for din målgruppes skyld – og ikke for din egen.

Men hvordan finder du ud af, hvad der skaber værdi for din målgruppe?

Det handler om at finde dit content sweet spot – punktet, hvor du og din målgruppe mødes. 

Content sweet spot

Når du poster indhold på sociale medier, skal det være om noget, din målgruppe finder interessant, noget de har behov for at høre, eller noget der kan inspirere dem.

Ved at poste indhold i dit content sweet spot skaber du autenticitet og relevans for din målgruppe.

Nu får du serveret 10 idéer til, hvilket generøst indhold, du kan poste på sociale medier.

(psst… det bedste sted at starte er ved først at lave en content marketing strategi)

#1 Hjælp

Hvad har din målgruppe brug for hjælp til? Og hvordan kan du så hjælpe dem?

Gode råd, tips og vejledninger er en fremragende måde at etablere dig som ekspert i din branche.

#2 Underholdning

Når noget er sjovt, får det en større rækkevidde på sociale medier. Din målgruppe bruger sandsynligvis de sociale medier som tidsfordriv, og derfor vil de gerne underholdes.

Det kan være en sjov video eller en historie med humor, der kan hæve dine følgeres engagement.

#3 Myth buster

Hvilke misforståelser og myter tror dine følgere på? Gør de noget forkert, som du kan hjælpe med at ændre?

Et lifehacks vil give dine følgere en aha-oplevelse, så de ikke glemmer dig igen.

#4 Bevis

Bevis, at det du sælger virker. Del historier, før/efter billeder, tal eller citater fra kunder, der har opnået det, som resten af målgruppen ønsker.

Det handler ikke kun om at sælge. Du kan bruge de her opslag til at skabe identifikation og motivation ved at give dine følgere troen på, at de kan opnå det samme.

#5 Neutraliser indvendinger

Hvad afholder din målgruppe fra at købe dit produkt eller din service? Hver indvending har sit eget opslag. Ved at neutralisere din målgruppes indvendinger, bringer du dem tættere på et køb.

Hvis du ikke kender din målgruppes indvendinger, kan du med fordel overveje en kundeanalyse.

#6 Passion

Del din passion. Hvorfor gør du, som du gør? Og hvorfor eksisterer virksomheden? Hvad er dens formålet?

Et godt værktøj kan være Simon Sineks Golden Circle. Ved at kende din virksomheds ‘WHY’, sikrer du, at du skaber et stærkt værdigrundlag, der adskiller sig fra konkurrenterne.

Simon Sineks The Golden Circle

#7 Likeability

Vis lidt af dig selv. Del behind the scenes, små episoder fra hverdagen og skab en relation med dine følgere. Det får dem til at føle, at de kender dig, og vi køber fra dem, vi godt kan lide.

Husk stadig, at det skal være relevant. Det er ikke nødvendigvis en god idé at dele et billede af din frokost – medmindre du er kostvejleder.  

#8 DIY

‘Sådan gør du’-indhold virker. Du sparer dine følgere en masse tid ved at præsentere dem for alle oplysningerne ét sted. Det kan være i form af en video eller et blogindlæg, der tager din målgruppe i hånden og fortæller dem alle skridt på vejen.

#9 Lister

Vores øjne elsker lister. Det er nemt at skimme, hurtigt at overskue og let at læse. Det kan være lister som:

- 10 veje til at øge dit engagement på Facebook. Tal i overskrifter, er den type overskrifter flest klikker på.

- 10 (nemme) måder til at undgå madspild. Når noget er nemt, let eller billigt, vil vi gerne vide det.

- 10 fejl, du gerne vil undgå. Negative lister virker særligt godt. Vi vil være sikre på, at vi ikke begår de fejl.

- Top 10 mest sexede mænd. Vi elsker at vide, hvad eller hvem der hot or not.

#10 Skyd genvej

Work smarter, not harder.

Har du lavet et opslag før, som performede godt? Dejligt. Det kan du bruge igen. Måske kan du poste den på en anden platform eller med få ændringer gøre den relevant igen.

Dine følgere kan ikke huske dit indhold ned til mindste detalje. Du kæmper mod et hav af andre afsendere om dine følgeres opmærksomhed, så du skal hverken frygte eller være for fin til at bruge indhold igen.

Sæt i gang

Husk igen, at der skal være en naturlig sammenhæng mellem din virksomhed og dine følgeres interesse i dine opslag.

Første step er at forstå din målgruppe.

Optimalt set bør du undersøge din målgruppe gennem interviews, en fokusgruppe eller en spørgeskemaundersøgelse.

Når du kender din målgruppe, bør du fastsætte en content marketing strategi

Hvis du gerne vil slippe for analysearbejdet, kan vi gøre det for dig. 

Skal vi hjælpe dig med at finde dine relevante målgrupper og gøre dem til loyale kunder? Kontakt os i dag.

Trine Ørskov

Strategisk chef
i Ørskov Gruppen A/S

Trine Ørskov

Send mig en mail
Eller ring 42 76 97 47